https://www.estiualmontessori.com/project/repte-3x15-matematica-magia/
TALLER DE MATEMÀGIA
Dins el programa Estiu al Montessori hi ha el Repte 3 x 15: Matemàtica i Màgia.
“T’agradaria deixar els teus amics i familiars bocabadats? En aquest projecte aprendràs a sorprendre i a sorprendre’t, ja que la màgia no només és font d’il·lusió sinó que també amaga principis matemàtics i científics que mai no t’hauries imaginat. Treu l’artista que portes dins, tot descobrint que les matemàtiques són màgiques.”
La màgia, per la seva càrrega lúdica, pel seu caràcter creatiu, de representació simbòlica i posada en escena, ofereix un meravellós camp de treball que l’utilitzarem com a recurs per introduir-hi la ciència i en concret la matemàtica. S'ha comprovat que la màgia constitueix un mitjà positiu per desenvolupar una sèrie d'habilitats relacionades amb la lògica i la creativitat, fomentant en l'alumne una millor predisposició a aprendre.
Objectius:
Desplegar la creativitat, la imaginació i la innovació.
Millorar la capacitat d’observació i atenció. Simplificar idees i redactar.
Exercitar la memòria i el càlcul mental.
Reforçar l’autoestima.
Agafar seguretat en situacions imprevisibles.
Treball en equip, millorar la relació amb els altres.
Resolució de problemes
Exercitar la crítica constructiva.
Aprendre la manipulació i exploració d’objectes i idees
Desplegar habilitats de comunicació, perdre la por a actuar en públic.
Desenvolupar la faceta artística comprovant i creixent en les pròpies disposicions a l’art
Aprendre “jocs de màgia” concrets, iniciant-se a l’ “il·lusionisme”.
Despertar l’afició vers aquesta disciplina artística
Conceptes matemàtics aplicables a la màgia per a adolescents
Principis de Simetria
Principi d'Hummer
Principi de paritat
Principi del 9
Principi de Kruskal
Quadrats màgics
Sistema de numeració Binari
Piles de Gergonne i base 3
Probabilitat
Principi de Gilbreath
Seqüència de Bruijn
Professors:
Professor titular: Artur Antúnez (membre de la S.E.I. – A.C.A.I. Societat Espanyola d’Il·lusionisme) – Associació Catalana d’Il·lusionisme i de l’E.M.D.B. (Els Mags de Banyoles).
Professor associat (voluntari) Jaume Andrés, membre de la S.E.I. – A.C.A.I.
Estructura del taller:
Primer dia:
Presentació d’alumnes i profes
Decàleg del mag i jurament
Sondeig dels gustos, coneixements i nivell màgic dels alumnes (avaluació inicial)
Primeres sorpreses
Cada dia:
Repàs dels jocs del dia anterior (“un(a) que passi a fer-lo...”)
Jocs nous del dia, amb la següent estructura:
presentació màgica del joc(s),
fonaments i base matemàtica de l'efecte,
tècnica i presentació (valorant l’originalitat de cadascú)
assaig per parelles – aprenentatge pel “sistema mutu”:
(“Tu li fas el joc a ell(a) i ell te’l fa a tu”)
redacció personal de les instruccions. Enregistrament si s’escau
A part del repàs, proposarem i invitarem els alumnes a presentar jocs que hagin après pel seu compte o versions dels jocs que hàgim après al taller.
Darrer dia:
Assaig de l’espectacle
Espectacle dels alumnes, amb invitats si ho desitgen
Petita actuació dels professors
Invitació a continuar conreant la màgia (informació d’associacions, escoles de màgia, botigues, recursos, webs...)
JOCS
Jocs Matemàtics:
(probablement, no arribarem a fer-los tots i possiblement els alumnes n’aportin d’altres)
Amb números:
Saber el total sense saber els números
Endevinar el número ocult
Predicció del 1089
Els quadrats màgics (sumen el mateix en totes direccions)
Amb fulls de calendari
Endevinar la suma de les dates de qualsevol “rectangle” de 3x3 o 4x4 dies
Endevinar la suma de quatre dies elegits secretament
Amb daus
Endevinar la suma de les cares ocultes d’una torre de daus
Endevinar la posició de les 6 cares d’un dau estant d’esquena
Els punts canviants dels daus màgics
Amb targetes
Els copets endevinadors
Test per a 5 parelles
The nine card problem (també es pot fer amb cartes)
On t’amagues? (la “casa encantada” de Copperfield)
Endevino el teu dibuix si em dius a quines targetes el veus
Endevinació personatges de Maths Star o Maths Potter (sistema binari)
Amb llumins (també es poden fer amb monedes i altres objectes)
Endevinar si està cap per amunt o cap per avall
Sé quants en queden sense saber els que has posat
Amb cartes
Les 21 cartes (endevinar una carta “pensada”)
Lladre i policia (automàtic bàsic)
La flor (o el cometa): Predicció d’una carta lliurement triada
El rellotge (t’endevino l’hora que has pensat i la carta sobre el nº de l’esfera)
Les cartes parlen al mag (el nº d’una carta endevina les que has mogut secretament)
Baralla Probabilística o test psicocromàtic (ordenació insòlita després de barrejar)
La balança humana (endevinar el nº de cartes pel seu “pes”)
Predicció sumant fins a 10
Endevinació de la “carta del dia”
Amb altres objectes
On és la bola (estant amagada sota un de 3 gots opacs)
Un full escrit on per camins diferents tots arriben a la mateixa paraula
Màgia topològica
La paradoxa dels trols, o la dels ous (puzle que movent fitxes desapareixen personatges)
El “vuit” de corda (que a les mans del mag es desfà i a les teves es fa un nus).
Altres jocs no-matemàtics adients a un taller d’iniciació a la màgia:
Sense cartes |
Amb cartes |
|
els moviments adients per trobar la meva carta)
|
Tècniques cartomàgiques elementals a practicar
La carta-guia
Transposició de top a bottom
Falsa barreja Thurston
Tallar en fals
“pelar” cartes
Posició “de donar” i “biddle”
Primers intents de fer “l’extensió” i “el ventall”
Ordenació Si Stebbins
Material per al taller
Individual:
Tapet per a cartes
Dues Baralles (vermella i blava)
2 daus
Material per a escriure (llapis i fulls)
Corda (2 m.)
3 gots opacs d’un sol ús
De grup:
Gomes elàstiques de mides i colors diferents
Escuradents plans
Clips
Globus
Fulls de “gomets”
2 capses de llumins de fusta ordinaris
Bibliografia
Tamariz, Juan: “Por arte de Verbimagia”. Ed.: Frakson. Madrid 2005
Gardner, Martin: “Magia Inteligente” Ed.: Granica. Buenos Aires 1988
Roma, Josep et al.:“Manual de magia matemática con las cartas”. Ed. De Vecchi. BCN 1996
Ruiz Xuxo: “Educando con magia”. Ed.: Narcea. Madrid 2013.
Alegría Pedro: “Magia por principios”. Publidisa. Madrid 2008.
González Francisco (Mago Paco): Matemagia. Autoedición. 2019
Blasco Fernando:”Matemagia”. Ed.: Temas de hoy. 4ª edición. Madrid 2009
“Profesor Raferty”: “Cómo orquestar un taller de magia”. Autoedición, 2ª ed. 2022
Colombini Aldo: “Cartomagia improvisada”. Ed. Marré. Barcelona 2007.
Canuto Vicente: “Cartomagia Fundamental”. Ed.: Icasa. 8ª edición. Sevilla 2008
Luengo Jorge: “Super trucos mentales” Ed.: Planeta -Temas de hoy. Barcelona 2018.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada