dilluns, 11 de juliol del 2022

Estiu al Montessori, Matemàtica i Màgia, Repte 3 x 15

 https://www.estiualmontessori.com/project/repte-3x15-matematica-magia/

Aquest estiu la sort m'ha obert a porta a fer un taller al Montessori de matemàtiques i màgia.
Una gran sort afegida, he trobat la col·laboració incondicional d'en Jaume Andrés, i uns vailets supergenials, cosa que fa que ens ho passem la mar de bé tots plegats pencant d'allò més ...
Moltes gràcies, Susanna.

TALLER DE MATEMÀGIA

Col·legi Montessori - Palau Juliol 2022

Dins el programa Estiu al Montessori hi ha el Repte 3 x 15: Matemàtica i Màgia.

T’agradaria deixar els teus amics i familiars bocabadats? En aquest projecte aprendràs a sorprendre i a sorprendre’t, ja que la màgia no només és font d’il·lusió sinó que també amaga principis matemàtics i científics que mai no t’hauries imaginat. Treu l’artista que portes dins, tot descobrint que les matemàtiques són màgiques.”

La màgia, per la seva càrrega lúdica, pel seu caràcter creatiu, de representació simbòlica i posada en escena, ofereix un meravellós camp de treball que l’utilitzarem com a recurs per introduir-hi la ciència i en concret la matemàtica. S'ha comprovat que la màgia constitueix un mitjà positiu per desenvolupar una sèrie d'habilitats relacionades amb la lògica i la creativitat, fomentant en l'alumne una millor predisposició a aprendre.

Objectius:

  • Desplegar la creativitat, la imaginació i la innovació.

  • Millorar la capacitat d’observació i atenció. Simplificar idees i redactar.

  • Exercitar la memòria i el càlcul mental.

  • Reforçar l’autoestima.

  • Agafar seguretat en situacions imprevisibles.

  • Treball en equip, millorar la relació amb els altres.

  • Resolució de problemes

  • Exercitar la crítica constructiva.

  • Aprendre la manipulació i exploració d’objectes i idees

  • Desplegar habilitats de comunicació, perdre la por a actuar en públic.

  • Desenvolupar la faceta artística comprovant i creixent en les pròpies disposicions a l’art

  • Aprendre “jocs de màgia” concrets, iniciant-se a l’ “il·lusionisme”.

  • Despertar l’afició vers aquesta disciplina artística

Conceptes matemàtics aplicables a la màgia per a adolescents

  • Principis de Simetria

  • Principi d'Hummer

  • Principi de paritat

  • Principi del 9

  • Principi de Kruskal

  • Quadrats màgics

  • Sistema de numeració Binari

  • Piles de Gergonne i base 3

  • Probabilitat

  • Principi de Gilbreath

  • Seqüència de Bruijn

Professors:

  • Professor titular: Artur Antúnez (membre de la S.E.I. – A.C.A.I. Societat Espanyola d’Il·lusionisme) – Associació Catalana d’Il·lusionisme i de l’E.M.D.B. (Els Mags de Banyoles).

  • Professor associat (voluntari) Jaume Andrés, membre de la S.E.I. – A.C.A.I.

Estructura del taller:

Primer dia:

  • Presentació d’alumnes i profes

  • Decàleg del mag i jurament

  • Sondeig dels gustos, coneixements i nivell màgic dels alumnes (avaluació inicial)

  • Primeres sorpreses

Cada dia:

  • Repàs dels jocs del dia anterior (“un(a) que passi a fer-lo...”)

  • Jocs nous del dia, amb la següent estructura:

    • presentació màgica del joc(s),

    • fonaments i base matemàtica de l'efecte,

    • tècnica i presentació (valorant l’originalitat de cadascú)

    • assaig per parelles – aprenentatge pel “sistema mutu”:

(“Tu li fas el joc a ell(a) i ell te’l fa a tu”)

    • redacció personal de les instruccions. Enregistrament si s’escau

  • A part del repàs, proposarem i invitarem els alumnes a presentar jocs que hagin après pel seu compte o versions dels jocs que hàgim après al taller.

Darrer dia:

  • Assaig de l’espectacle

  • Espectacle dels alumnes, amb invitats si ho desitgen

  • Petita actuació dels professors

  • Invitació a continuar conreant la màgia (informació d’associacions, escoles de màgia, botigues, recursos, webs...)

JOCS

Jocs Matemàtics:

(probablement, no arribarem a fer-los tots i possiblement els alumnes n’aportin d’altres)


  • Amb números:

    • Saber el total sense saber els números

    • Endevinar el número ocult

    • Predicció del 1089

    • Els quadrats màgics (sumen el mateix en totes direccions)

  • Amb fulls de calendari

    • Endevinar la suma de les dates de qualsevol “rectangle” de 3x3 o 4x4 dies

    • Endevinar la suma de quatre dies elegits secretament

  • Amb daus

    • Endevinar la suma de les cares ocultes d’una torre de daus

    • Endevinar la posició de les 6 cares d’un dau estant d’esquena

    • Els punts canviants dels daus màgics

  • Amb targetes

    • Els copets endevinadors

    • Test per a 5 parelles

    • The nine card problem (també es pot fer amb cartes)

    • On t’amagues? (la “casa encantada” de Copperfield)

    • Endevino el teu dibuix si em dius a quines targetes el veus

    • Endevinació personatges de Maths Star o Maths Potter (sistema binari)

  • Amb llumins (també es poden fer amb monedes i altres objectes)

    • Endevinar si està cap per amunt o cap per avall

    • Sé quants en queden sense saber els que has posat

  • Amb cartes

    • Les 21 cartes (endevinar una carta “pensada”)

    • Lladre i policia (automàtic bàsic)

    • La flor (o el cometa): Predicció d’una carta lliurement triada

    • El rellotge (t’endevino l’hora que has pensat i la carta sobre el nº de l’esfera)

    • Les cartes parlen al mag (el nº d’una carta endevina les que has mogut secretament)

    • Baralla Probabilística o test psicocromàtic (ordenació insòlita després de barrejar)

    • La balança humana (endevinar el nº de cartes pel seu “pes”)

    • Predicció sumant fins a 10

    • Endevinació de la “carta del dia”

  • Amb altres objectes

    • On és la bola (estant amagada sota un de 3 gots opacs)

    • Un full escrit on per camins diferents tots arriben a la mateixa paraula

  • Màgia topològica

    • La paradoxa dels trols, o la dels ous (puzle que movent fitxes desapareixen personatges)

    • El “vuit” de corda (que a les mans del mag es desfà i a les teves es fa un nus).






Altres jocs no-matemàtics adients a un taller d’iniciació a la màgia:

Sense cartes

Amb cartes


  • Gometes que salten d’un dit a l’altre

  • L’anell trepador (puja gometa amunt)

  • Corda que travessa el dit

  • Corda i nusos

  • Corda tallada i recomposta

  • Els clips enamorats (s’enllacen sols)

  • Els “palillos” (maneig de les paletes)

  • El fil i la palleta (tallat i recompost)

  • Sobres que fabriquen diners

  • Llapis flexible (efecte òptic)

  • Llapis que travessa un bitllet sense deixar forat

  • Globus i Ampolla

  • Globus i mòbil

  • Globus dins d’un altre

  • Globus que es pot punxar i continua inflat


  • Asos de Belchou

  • Atracció de les cartes homòlogues

  • Carta al cor (amb carta-guia a top)

  • Intercanvi de reis a cegues

  • La importància del 4t. piló

  • Mezcla del loco” (efecte de “triunfo”)

  • Tu seràs el mag (sense saber-ho, faràs

els moviments adients per trobar la meva

carta)

  • Endevinar una carta pensada (de les 10 primeres, fent pilonets)

  • Assemblea d’ asos (la + senzilla Urzáiz)



Tècniques cartomàgiques elementals a practicar


  • La carta-guia

  • Transposició de top a bottom

  • Falsa barreja Thurston

  • Tallar en fals

  • pelar” cartes

  • Posició “de donar” i “biddle”

  • Primers intents de fer “l’extensió” i “el ventall”

  • Ordenació Si Stebbins




 Material per al taller

Individual:

  • Tapet per a cartes

  • Dues Baralles (vermella i blava)

  • 2 daus

  • Material per a escriure (llapis i fulls)

  • Corda (2 m.)

  • 3 gots opacs d’un sol ús


De grup:


  • Gomes elàstiques de mides i colors diferents

  • Escuradents plans

  • Clips

  • Globus

  • Fulls de “gomets”

  • 2 capses de llumins de fusta ordinaris





Bibliografia

  • Tamariz, Juan: “Por arte de Verbimagia”. Ed.: Frakson. Madrid 2005

  • Gardner, Martin: “Magia Inteligente” Ed.: Granica. Buenos Aires 1988

  • Roma, Josep et al.:“Manual de magia matemática con las cartas”. Ed. De Vecchi. BCN 1996

  • Ruiz Xuxo: “Educando con magia”. Ed.: Narcea. Madrid 2013.

  • Alegría Pedro: “Magia por principios”. Publidisa. Madrid 2008.

  • González Francisco (Mago Paco): Matemagia. Autoedición. 2019

  • Blasco Fernando:”Matemagia”. Ed.: Temas de hoy. 4ª edición. Madrid 2009

  • Profesor Raferty”: “Cómo orquestar un taller de magia”. Autoedición, 2ª ed. 2022

  • Colombini Aldo: “Cartomagia improvisada”. Ed. Marré. Barcelona 2007.

  • Canuto Vicente: “Cartomagia Fundamental”. Ed.: Icasa. 8ª edición. Sevilla 2008

  • Luengo Jorge: “Super trucos mentales” Ed.: Planeta -Temas de hoy. Barcelona 2018.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada